Brief over digitale inclusie
Woensdag 24 juni debatteerde de Tweede Kamercommissie Digitale Zaken over digitale inclusie. In aanloop naar dat debat stuurde EMB Nederland, samen met KansPlus, Sien, Dit Koningskind, 2CU en Helpende Handen een brief naar de Tweede Kamercommissieleden. Daarin vroegen we opnieuw aandacht voor een probleem waar we onder de naam ‘Geef ons DigiD‘ al jaren voor strijden: het digitaal kunnen handelen namens een kind of volwassene die dat zelf niet kan. Ook Ieder(in) stuurde een brief waarin onze punten worden onderschreven.
Wordt je kind 18 jaar? Dan krijg je als ouder of wettelijk vertegenwoordiger de verantwoordelijkheid om belangrijke zaken te regelen. Denk aan zorg, financiën, belastingen en contact met overheidsinstanties. Juist dan zou je dit ook veilig en wettelijk digitaal moeten kunnen doen. Helaas is dat nog steeds niet goed geregeld.
Daarom heeft EMB Nederland samen met 2CU, KansPlus, Sien, Dit Koningskind en Helpende Handen opnieuw een brief gestuurd aan de leden van de Tweede Kamercommissie Digitale Zaken. In de brief vragen de organisaties aandacht voor een probleem waar zij zich al jaren hard voor maken: de mogelijkheid om als wettelijk vertegenwoordiger digitaal namens je kind of een volwassene met een ernstige verstandelijke of meervoudige beperking te kunnen handelen. Ook Ieder(in) ondersteunt deze oproep doormiddel van een brief.
Nog altijd geen goede oplossing
Ouders en andere wettelijke vertegenwoordigers van mensen met ZEVMB kunnen nog steeds geen eigen wettelijke toegang krijgen tot de DigiD van degene die zij vertegenwoordigen. Hierdoor is het niet mogelijk om op een veilige en legale manier online zaken te regelen, zoals het bekijken van medische gegevens, contact met instanties of het beheren van financiële zaken.
In de praktijk loggen veel ouders daarom noodgedwongen in met de DigiD-gegevens van hun zoon of dochter. Hoewel dit wordt gedoogd, is het juridisch niet goed geregeld. Dat zorgt voor onzekerheid en onnodige risico's.
Ook na je 18e moet dit goed geregeld zijn
De overheid werkt aan nieuwe oplossingen voor digitale vertegenwoordiging. Dat is een positieve ontwikkeling. Toch sluiten de huidige plannen nog onvoldoende aan bij de praktijk van gezinnen met een kind of volwassene met ZEVMB. Voor volwassenen is er nog steeds geen passende oplossing, terwijl juist zij vaak hun leven lang afhankelijk blijven van een wettelijk vertegenwoordiger.
Voor ouders van een volwassen kind met ZEVMB is dit een dagelijkse belemmering. Zodra je kind 18 jaar wordt, ben je verantwoordelijk voor veel belangrijke (financiële) en administratieve zaken. Dan moet je die ook op een eenvoudige, veilige en wettelijk correcte manier digitaal kunnen regelen.
Het VG-samenwerkingscollectief blijft zich inzetten
Samen met de andere belangenorganisaties roept 2CU de politiek op om digitale vertegenwoordiging zo snel mogelijk goed te regelen voor alle leeftijden en voor alle mensen die zelf niet digitaal kunnen handelen.
Zolang dit nog niet is opgelost, blijven wij ons inzetten voor een wettelijk systeem waarmee ouders en andere wettelijke vertegenwoordigers hun rol ook digitaal veilig en rechtmatig kunnen uitvoeren. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet naar echte digitale toegankelijkheid voor gezinnen van mensen met ZEVMB.
Je leest de brief die we stuurden hier.
Andere artikelen
Contact
Stuur 2CU een mail
Wil je meer informatie over 2CU, ZEVMB of wil je weten wat 2CU voor jou kan betekenen?
Neem geheel vrijblijvend, contact met ons op.